tripstory.reismee.nl

Toeristen in Griekenland: 'Iedereen moet komen en geld te besteden hier'

Toeristen die aankomen bleek en benadrukte op de luchthaven van Athene op vrijdag kwam dubbel voorbereid - evenals zonnebrandcrème en flipflops velen droegen proppen van extra geld voor het geval er een Griekse bank instorten.

Kees van den Berg, uit Utrecht, die een taxi was opvallend in de stad met zijn vriendin, Martje, flitste een envelop met € 1.500. "Moeten ons doen voor een week," zei hij. "Ik weet zeker dat het risico is overdreven, dat wel. Ik kan het niet zien aankomen dat - een enorme vakantiebestemming met geen contant geld, aan het begin van de zomer "?

Tourists on the Acropolis Hill in Athens, Greece.

Griekse klanten trok meer dan € 3 miljard van de banken van het land tussen maandag en donderdag, wat leidt tot de vrees voor ernstige liquiditeitsproblemen en een dringende oproep van de Griekse nationale bank voor de noodfondsen van de Europese Centrale Bank.

Regering van het land is in een impasse met zijn Europese en internationale schuldeisers over de voorwaarden van een hulp-voor-hervormingen gaan de kredietverstrekkers hebben gezegd moet worden overeengekomen voordat ze een definitief € 7,2 miljard zal vrijgeven in bailout fondsen. Athene moet dat geld voor het einde van de maand als het is om te voorkomen dat in gebreke gebleven op een Internationaal Monetair Fonds lening van € 1,6 miljard en vind zichzelf niet in staat om de pensioenen en de publieke sector de lonen te betalen.

Adrian Lewis, uit de staat New York, die op weg was naar Kreta met zijn partner en jonge dochter na een paar dagen in Athene, zei hij $ 500 had meegebracht ", want ik was op de hoogte van wat er gebeurde en ik wist niet welke valuta zou fluĂŻdum zijn. Dollars werken over het algemeen. "

De familie had ook ingetrokken het maximale bedrag van euro's ze konden op vrijdagochtend. "De eventuele mogelijkheid van een bank run en misschien kapitaalcontroles was in mijn gedachten," zei Lewis, "maar alles lijkt opmerkelijk rustig. Er was een beetje een wachtrij bij de geldautomaat en een paar mensen het nemen van foto's, maar niets aan de hand. En de Griekse mensen die we hebben ontmoet hebben ontspannen en verbazingwekkend vrijgevig geweest. "

Hun uitzicht stemde met die van anderen in het vertrek, gebronsd en - in de belangrijkste - ontspannen, die zeiden dat ze hadden geen problemen ondanks de dreigende crisis ervaren.

"Niet het minste probleem," zei Andy Birbeck, uit West-Londen, die terug was thuis met zijn vrouw en twee dochters na een week op Rhodos en een paar dagen in Athene. "We wilden anticiperen op problemen, maar we waarschijnlijk niet hebben."

Birbeck zei dat de familie had genoeg euro met hen voor hun verblijf bracht zo gewend contant geld bijna de hele tijd, toevlucht te nemen tot een credit card maar Ă©Ă©n keer. "Maar wat we zagen het echt niet nodig was," zei hij. "Alles zag eruit alsof het was prima te werken."

Johanna Meyer, afkomstig uit Hamburg, maar studeert momenteel in Londen, zei ze voelde zich schuldig. "Er is veel te veel eigenlijk en onwetend dingen gezegd over Griekenland in mijn eigen land," zei ze. "Ik heb bracht € 500 bij mij alleen in geval van problemen, en ik zal ze absoluut door te brengen."

Kirsi Koskinen, van Tampere in Finland, die op het punt eilandhoppen met haar man, Arttu en jonge dochter te gaan was, zei ook dat ze was bezorgd - maar niet door een mogelijk tekort aan euro.

"Wij komen elk jaar op dit moment", zei ze. "Ik hou van dit land, ik hou van de Grieken, en vind het echt vreselijk wat er hier gebeurt. Iedereen moet komen en geld te besteden hier, iedereen. Ze moeten het, echt. "